stat4u

piątek, 10 czerwca 2016

EGZAMIN PRAKTYCZNY strona techniczna




Sporo osób zadaje pytanie o różne techniczne szczegóły egzaminu. Dziś spróbuję przybliżyć Wam w lekkim zarysie jak to wygląda.

Zaznaczam jednocześnie, że każdej szkole mogą być różnice ale główne cechy są wspólne.

Na salę wchodzi się po kilka osób- załóżmy, że trzy. W naszej szkole na ogół własnie tak jest. 
Sala ma 3 stanowiska dla każdego zdającego. Jest wspólny magazyn skąd wszyscy pobierają sprzęt i środki do przygotowania zestawów. Jedna cześć sali przeznaczona jest na brudownik gdzie po wykonaniu czynności segregujemy odpady, myjemy i dezynfekujemy sprzęty. Każde stanowisko jest podpisane i wiadomo gdzie co jest. Na sali jest egzaminator oraz zespół komisyjny wraz z obsługą techniczną. 

Po wejściu na salę komisja sprawdza nasze dane osobowe zgodne z dowodem tożsamości. Potem losujemy stanowisko przy którym będziemy wykonywać zadanie. W tym momencie mamy czas by zapoznać się z magazynem, brudownikiem itp. 
Zajmujemy swoje miejsce przy stanowisku wcześniej wylosowanym. Zespół komisyjny rozplombowuje zestaw egzaminacyjny i rozdaje go zdającym. 
  Teraz mamy czas na uzupełnienie pierwszej strony, czyli dane, numer itd. 
Nie musicie się martwić o nic bo osoby z komisji powiedzą Wam gdzie i co wpisywać. Potem macie czas na zapoznanie się z treścią zadania. Przeczytajcie dokładnie. Pomyślcie co i jak będziecie robić. Ułóżcie sobie w głowie plan działania. 
Wszyscy zdający na sali jednocześnie zaczynają egzamin. Wystarczy, że kiwniecie sobie głową, że już i w tym momencie podnosicie ręce dając sygnał, że zaczynacie. Od tego momentu płynie czas. 

                     Powiem Wam jak to było gdy ja podchodziłam do egzaminu:
Najbardziej bałam się, że dane czynności będę wykonywać zbyt szybko ze stresu. Moje ruchy spowolniło to, że mówiłam głośno każdą czynność, np:
- podchodzę do pacjenta by uzyskać zgodę na wykonanie zleconych czynności: DZIEŃ DOBRY PANI. NAZYWAM SIĘ AGNIESZKA, ZLECONO MI WYKONANIE U PANI ( i tu podajemy tę czynność) oraz (jeśli jest druga czynność to też wymieniamy). CZY ZGADZA SIĘ PANI? lub  CZY WYRAŻA PANI ZGODĘ? TAK? TO W TAKIM RAZIE IDĘ PRZYGOTOWAĆ WSZYSTKO I ZA CHWILĘ DO PANI WRÓCĘ. 
-Idę w stronę okna i mówię: zamykam okno by stworzyć odpowiedni mikroklimat dla pacjenta, zamykam drzwi. 
- przynoszę z magazynu parawany by zapewnić pacjentce intymność przy wykonywanych czynnościach
- idę do magazynu, pobieram ...(wymieniamy wszystko co układamy na tacy czy wózku) Pobierajcie sobie wszystko co Wam potrzebne do pierwszego zadania, po wykonaniu tego,  można wrócić do magazynu by przygotować kolejny zestaw i przystąpić do następnej czynności
- wracamy do pacjentki i przystępujemy do czynności uprzednio nakładając fartuch i rękawiczki. Rozmawiajcie z fantomem, wiem, że to dziwne bo to lalka ale skupcie się i traktujcie go jak pacjenta. Na egzaminie punktowana jest ta zaleta gdy nawiążemy z pacjentem dobry kontakt. Mówmy wszystko co robimy: teraz zmienię pani koszulę. Zacznę ją zdejmować od strony ( bliższa, dalsza, chora, zdrowa...zależy jak to jest w zadaniu )
Po wykonaniu pierwszej czynności mówimy pacjentowi, że teraz idziemy do brudownika zanieść wszystko i by pobrać z magazynu kolejne rzeczy do następnej czynności. Odchodząc od pacjenta zawsze pamiętajmy o podniesieniu barierek.
mówimy dalej
- zbieram teraz wszystkie rzeczy jakie wykorzystałam przy wykonywaniu czynności (jeśli jest bielizna to oczywiście wrzucam ją do kosza, który mam przy łóżku), dezynfekuję stolik przyłóżkowy i idę do brudownika gdzie segreguję odpady, myję i dezynfekuję sprzęt, a na koniec myję i dezynfekuję ręce
- idę do magazynu by pobrac rzeczy niezbędne do wykonania drugiej czynności, oczywiście to wszystko mówię głośno. 

Potem wracamy do pacjenta. Zgodę na drugą czynność uzyskaliśmy wcześniej ale możemy przypomnieć (bo może egzaminator nie pamiętać) mówiąc do fantoma. ...na przykład...TAK JAK USTALIŁYŚMY NA POCZĄTKU, PO ZMIANIE KOSZULI TERAZ PANIĄ NAKARMIĘ.
I zaczynamy wykonywać czynność. 

Po zakończeniu zbieramy wszystkie wykorzystane rzeczy, jeśli mamy przy sobie kosze na odpady (często są wtedy gdy mamy wózek) to segregujemy je. 
Po wykonaniu wszystkich czynności należy ułożyć wygodnie pacjenta w odpowiedniej pozycji według zadania, poprawić mu koszulkę, poduszki, wygładzić pościel, nałożyć koc (jeśli jest), podnieść barierki. Można na koniec zapytać pacjenta czy wszystko w porządku, czy jest mu wygodnie i czy dobrze się czuje. Odstawiamy parawan, otwieramy okno. Pacjentowi dziękujemy za współpracę (ewentualnie)
  Zabrać rzeczy, zdezynfekować stolik i udać się do brudownika. Tam powtarzamy to co wcześniej. 

Na co często egzaminator zwraca uwagę? wszystko zależy co ma w kluczu oceniania. Często oceniane są:
- kontakt z pacjentem
-estetyka miejsca pracy
- estetyka wykonania zadania
- znajomość algorytmów wykonywanych czynności
- zachowanie środków ostrożności (fartuch, rękawiczki) dezynfekcja miejsca pracy
- segregowanie śmieci
i wiele innych rzeczy oraz oczywiście wypełnienie dokumentacji, wypisanie tego co jest w poleceniu, np. plan działania, problemy itp.

Po wykonaniu czynności siadamy przy swoim stoliku i wypełniamy dokumenty według treści zadania. 
Lepiej potem wszystko jeszcze raz przeczytać.
Jeśli jesteśmy pewni podnosimy rękę dając znak, że zakończony egzamin. Tu już nie czekamy na innych. Koniec zgłaszamy indywidualnie. 
Wychodzimy z sali.....

Mniej więcej tak to wygląda....

Jak mówić do fantoma? głośno, ale nie przekrzykując innych. Egzaminator obserwuje trzy osoby (kilka osób), może przeoczyć jakąś Waszą czynność ale gdy o niej mówicie to ją usłyszy. Nie skupiajcie się na tym co mówią koleżanki obok, bo możecie się pogubić i jeszcze bardziej zestresować.

Najlepiej jest najpierw wykonać czynności, a potem wszystko udokumentować na koniec. Rękę podnosimy na początku zgłaszając gotowość rozpoczęcia egzaminu i na koniec po wszystkich czynnościach i wypełnieniu dokumentacji. 
Ważne jest również to, że w czasie egzaminu gdy zorientujecie się, że o czymś zapomnieliście czy coś nie tak wykonaliście- możecie pójść po zapomnianą rzecz lub poprawić wykonywaną czynność. 

Egzaminator nie może z Wami rozmawiać, ta osoba tylko obserwuje i ocenia. 


Jeśli macie jeszcze jakieś pytania to pytajcie. Jeśli zaś chcą opowiedzieć o swoich doświadczeniach z egzaminu inni opiekunowie to zapraszam do dyskusji. 

Pozdrawiam i trzymam kciuki

21 komentarzy:

  1. Bardzo dobrze opisane, super. Pytanie techniczne. Środek do dezynfekcji szafki przyłóżkowej - mamy go mieć przygotowanego na tacy z zestawem? Tylko spryskujemy stolik i pozostawiamy do wyschnięcia? Niestety tego nie mieliśmy ćwiczonego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, środek do dezynfekcji pobieramy z zestawem z magazynu, spryskujemy stolik i przecieramy ręcznikiem papierowym. Nie można zostawiac mokrego stolika pacjentowi

      Usuń
    2. Jeśli używasz Incides N pozostawiasz do wyschnięcia. Nie wycierasz powierzchni spryskiwanych bo ścierasz preparat.

      Usuń
    3. jeżeli używasz w pracy, jeżeli taki środek jest na egzaminie to tak jest. Należy sprawdzić jakimi środkami dysponuje szkoła. Na ogół są to takie by wycierać, bo egzaminator zobaczy co zrobisz z ręcznikiem jednorazowym, co jest wysoko punktowane

      Usuń
  2. Dziękuje, bardzo dobrze opisane. mam jeszcze pytanie - rece przed wykonaniem zadania myjemy i dezynfekujemy a po wykonaniu zadania - na odwrót oraz po zmianie rekawiczek czy tylko dezynfekujemy. w materiałach czytalam, że rece myje sie tylko gdy sa ewidentnie brudne a powinno sie je po kazdym zadaniu dezynfekowac. jak to wyglada w praktyce?

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję, bardzo fajnie opisane. Mam pytanie odnosnie mycia rąk. Czy przed przystąpieniem do wykonywania zadania rece myjemy mydlem i dezynfekujemy środkiem dezynfekcyjnym a po zakonczeniu zadania na odwrót? (oraz w miedzy czasie - przy zmianie rekawiczek). czy tylko je dezynfekujemy? w pewnych materialach moglam sobie przeczytac, że rece myjemy tylko gdy są ewidentnie brudne a powinnismy je zawsze dezynfekować. jak to jest w praktyce i jak na to zapatrują sie egzaminatorzy? i drugie pytanie - czy do egzaminu jest też tzw. częśc pisemna - opis celu, środków i sposobu wykonania zadania czy juz tego nie ma?

    OdpowiedzUsuń
  4. a jeśli chodzi o udokumentowanie czynności to tam w zdaniu będzie pisało, co trzeba opisac? jak to z tym jest.

    OdpowiedzUsuń
  5. Za parę dni egzamin a ja nadal nie mogę znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie: Czy pacjenta odwrócić "od siebie" przy zmianie pampersa i kontrolować to co się dzieje z pieluchomajtkami i ich zawartością, czy również w tej sytuacji ważniejsze jest żeby pacjenta odwracać metodą "do siebie" żeby widzieć jego twarz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja odwróciłabym od siebie...powiedziałabym do fantoma: teraz panią obrócę od siebie by dokładnie wykonać toaletę , nie mogę w drugą stronę tak jak powinnam, bo dostęp mój do tych części ciała byłby ograniczony....tak bym wybrnęła. Wtedy zrobisz tak by było wygodnie wykonać czynność ale egzaminator będzie wiedział, że jesteś świadoma jak jest prawidłowo. Poza tym książki czynności pielęgniarskich wskazują i tę i tę opcję

      Usuń
    2. Nas uczyła Pani wykładowcami która była również egzaminatorem na takich zaliczeniach że "od siebie" :)

      Usuń
  6. Bardzo, bardzo dziękuję za odpowiedź - kamień z serca mi spadł, bo mętlik wziął się z tego właśnie, że jeden prowadzący zajęcia uczył "od siebie" a drugi "do siebie" i bądź tu mądry człowieku przed egzaminem :) Teraz będę wiedziała jak się zachować, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze można sprytnie rozpracować egzaminatora, wtedy nie ma się czego czepić

      Usuń
  7. nie mogę znaleźć klucza do dzisiejszych testów. Czy ktoś pomoże?

    OdpowiedzUsuń
  8. za chwilę napiszę i opublikuję test dzisiejszy i klucz odpowiedzi

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam.Ręcznik po dezyfekcji szafki do worka niebieskiego czy czerwonego ? Już mam mętlik :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wszystko co używam przy pacjentke i do pielęgnacji jego wrzucam do czerwonego, pościel do niebieskiego :) innych nie używam! Tak łatwiej było zapamiętać :)

      Usuń
  10. dzien dobry ... prosze mi napisac co to sa dzialania opiekuncze opiekuna medycznego

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam. Mam takie pytanie, czy wózek przed pobranie z magazynu sprzętu dezynfekujemy, czy tylko po wykonaniu zadania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magazyn jest miejscem czystym więc wszystkie sprzęty i materiały tak znajdujące się muszą być już czyste. Nie ma potrzeby przy pobraniu jeszcze raz tego robić. Jeśli oddajemy do magazynu po wykonanej czynności to wtedy myjemy i dezynfekujemy

      Usuń
    2. Sorry za literówki ale piszę z telefonu

      Usuń